Praktische informatie

De coöperatieve vereniging “WGDP” is een gezamenlijk initiatief van leveranciers voor de Kerst- en Geschenkpakketten branche op basis van een non–profit verenigingsorganisatie.

De “WGDP” is de verantwoordelijke organisator van de “GéPéBé” die elk voorjaar in het Autotron te Rosmalen wordt

georganiseerd en dit initiatief is al meer dan dertig jaar een groot succes.

Data en openingstijden 

De “GéPéBé 2025” wordt gehouden van 11 t/m 13 februari 2025 in Autotron Rosmalen.

Openingstijden

Dinsdag 11 februari: 9.30 uur tot 18.00 uur
Woensdag 12 februari: 9.30 uur tot 18.00 uur
Donderdag 13 februari: 9.30 – 17.00 uur

Adres

Graafsebaan 133
5248 NL Rosmalen

Autotron Rosmalen heeft voldoende parkeerplaatsen.
Wij zijn te bereiken vanaf NS-station ‘s-Hertogenbosch met bus 90 of met de treintaxi vanaf station Rosmalen.

Fiscale informatie

Het kerstpakket is fiscaal vriendelijk.

Per 1 januari 2015 is de werkkostenregeling (WKR) verplicht. Dit maakt de loonbelasting een stuk eenvoudiger. Ook is de administratieve romslomp bij de belastingaangfite van kerstpakketten aanzienlijk vereenvoudigd.

Als werkgever mag u zelf bepalen wat u onbelast aan uw werknemers vergoedt, geeft of beschikbaar stelt. Denk aan allerlei geefmomenten met carnaval, Pasen, vakantie, verjaardag, Sinterklaas of Kerst. Het bedrag dat u onbelast mag besteden, noemen we de vrije ruimte. De vrije ruimte wordt ieder jaar opnieuw vastgesteld. In 2023 is de vrije ruimte over uw fiscale loon tot en met € 400.000 3,0%. Voor meer informatie: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/personeel-en-loon/content/werkkostenregeling

Er staat u dus niets in de weg om medewerkers een royaal kerstpakket te schenken!

Ontstaan van het kerstpakket

Wist jij dat het kerstpakket is voortgekomen uit een oud gebruik begin 19de eeuw?

Het bewaren van voedsel in de lange wintermaanden was vroeger nog niet zo eenvoudig. Het was in sommige streken bij de boerenbevolking de gewoonte om mensen die langs de deur kwamen om het boerengezin een zalig Kerstfeest te wensen, eten en drinken aan te bieden. Ook kregen de mensen werkzaam op de boerderij bijvoorbeeld chocolademelk of brood, gebakken met rozijnen en amandelspijs.

Het personeel dat bij het boerengezin inwoode, mocht opk Tweede Kerstdag naar huis om het kerstfeest met hun eigen familie te vieren. Ze kregen dan een mand mee met allerlei lekkere en nuttige zaken voor de gehele familie thuis. Zo werd het kerstfeest extra feestelijk en het werd an ook gezien als een blijk van waardering voor het verrichte werk. Uit dit gebruik is de traditie ontstaan zoals we die vandaag kennen: de werkgever geeft zijn medewerkers een geschenkpakket om het kerstfeest voor het hele gezin extra feestelijk te maken.

Andere ambachtslieden namen deze traditie over: personeel en leerlingen kregen ook een traktatie mee naar huis met Kerstmis. Meestal in de vorm van voedsel en dank, maar steeds vaker in de vorm van kleine presentjes. Laten deden bedrijven en organisaties hetzelfde voor hun medewerkers. Ook kregen werknemers of militairen die tijdens Kerstmis in het buitenland verbleven een kerstpakket. Toen Nederlands-Indië nog een Nederlandse kolonie was, zond Nederland kerstpakketten naar Batavia. Men was van mening dat elke Nederlander met de kerstdagen een pakje moest krijgen.

Thema-pakketten

Voor veel werkgevers is het vandaag de dag gebruikelijk een pakket door een extern bedrijf samen te laten stellen; de thema-pakketten. Dit zijn de kerstpakketten met geschenken in een bepaald thema. Denk bijvoorbeeld aan de Italiaanse pakketten (alleen producten uit Italie), een duurzaam pakket met energiezuinig non food item of met biologische producten of bijvoorbeeld een specifiek ontbijtpakket.

Eigenkeuze-concepten

Naast thema-pakketten zijn de laatste jaren ook eigenkeuze-concepten ontstaan. Dit zijn concepten waarbij medewerkers zelf, meestal via Internet, een geschenk- of kerstpakket mogen uitzoeken. Ook worden goede doelen steeds vaker betrokken bij de aankoop van het kerstpakket. Relatiepakketten zijn tevens in opkomst en dit zijn pakketten die aan relaties van bedrijven worden verstrekt om de onderlinge band te verstevigen.